Sunday, 7 March 2010

kisah ketam serta jaja dan din

camat petang ahad sumer....skang KL tgh ujan agak2 lebat la jugak...hehe sejuk. dah lama tak rasa sejuk cenggini kt umah sendirik. kalau tak dok asek ngira berapa baldi peluh yang mengalir kat badan hari nih....punya la panas sepanjang awal tahun nih...perubahan monsoon katanya......tapi ye lah..mana tau kifarah atas atas dosa2 kita...samada sedar atau tak sedar kan...hehe kebanyakannya sedar atas apa yg kita buat pun....heheh tetiba nk jadik ustazah farida hanim lak..kihkihkih....x layak langsung...toink3

tangan aku nih, dok rasa pijar lagik, kenapa yek..ni ha tolong masakkan gulai ketam utk bespren haku nih...dh seminggu dok mengidam nk makan ketam....sian aku nengok..walaupun mulut haku nih membebel2 sambil wat sume tu, tapi hati aku tetap nak wat masak utk dia...mulut aku ngan hati aku selalunya tak jalan seiring...mulut aku kan selalu nk cakap jahat2 jek kat dia, tapi aku sayang datin sowang nihh..wakakka jgn mare ek ...dh setengah botol losyen nih aku guna, pijar ni tanak ilang jugak, manja la konon, tangan xleh kena cili ket...perasaaaan cik ida nihh...apa pun gulai ketam haku tetap cedap dimakan begitu sahaja..spesel thank to my sifu, klu tak dia ngajo aku camno nk uruskan ketam nih dolu2, mau sampe skang aku pandang ajek ketam tu kat pasar, nama nk membeli idok ler teman, suh masak perghh jauh la sekali....nway toche3...heheh

uplss nape ada plak nama jaja dan din tu ek...whoaa aku baru setelkan cerita jaja dan din....minggu nihh aku dengan kisah dowang berdua jek...oppss lupa nih cerita sebenarnya bukan berada di alam realiti ni pun...kenapa mesti jaja dan din yg aku pilih...kerana watak jaja dekat2 dgn jiwa aku wpun aku dan dan dia 2 manusia yg sgt berbeza sbnrnya....adaptasi jaja kedalam jiwa aku adlh dia seorg pompuan yg sengal tetiba jatuh cinta dgn sowang ustaz yg langsung tidak pernah dikenalinya....slps hampir 2 taon mencari dan mencarik akhirnya jaja temui abang ustaznya lalu meminang lelaki itu...bermula perubahan hidup jaja dr manusia moden yg berfikiran kebaratan bertukar menjadi muslimah dek kerana mengejar zuhud sang suami..takde watak antagonis disini, cuma versi2 nakal seorang jaja selepas berkahwin...heheh dr seorang yg tidak bertudung, tidak solat, tak pandai masak, dan segalanya TIDAK dlm kebanyakan hidupnya, dek kerana din, seorang jaja memperolehi segala yg dicari selama ini, dan totally bertukar menjadi jaja yg baru.....aku dh lama tak menghayati watak dlm novel, tapi watak jaja dan din buat aku sgt dekat dgn buku nih...aku sendiri tak tahu kat mana, tapi itulah aku...heheh cuma rasanya byk menda yg aku takkan buat didunia reality aku nih..aku tak mampu menjadi seorang jaja yg tinggalkan banyak perkara dlm kehidupannya demi memiliki cinta ustaz din...korang takkan faham selagi tak baca cite nih..aku saja jek wat sinopsis tunggang terbalik aku nihh...coz aku yg baca, so aku yg paham...apa yg aku tau jaja insan insan terpilih utk din coz walau sebanyak mana dia melupakan tuhan, tapi tuhan masih lg menyanyangi jaja dgn menganugerahkan din sebagai suaminya....so moral yg aku dpt dr story nih...wpun kdg2 kita rasa banyak menda yg kita hilang dlm diri kita, tapi digantikanNya dengan perkara yg lebih baik utk kehidupan kita...dan aku selalu pegang kata2 dlm Al Baqarah Ayat 216 "Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyenangi sesuatu padahal itu tidak baik bagimu"...so sentiasa beranggapan bahawa perancangan Allah itu adalah yang terbaik utk kita, walaupun kita memerlukan masa utk mengetahui hikmah terbaik itu...ermm ok cukup utk kisah jaja dan din...panjang lak aku cite...jarang2 jari aku menari mengupas isu sebuah cerita...jaja dan din permulaannya...ngeh3

ok la dah maghrib....mau menjalankan aktiviti bebas dulu....salam