Monday, 15 November 2010

kasut ohh kasut

Dua minggu penuh percutian dalam hidup aku….dari laut china selatan di cherating Pahang, aku daki bukit Cameron highland pulak….dari kesejukan udara angin timur, mencari kedinginan udara yang penuh dengan oksigen nak isi paru-paru aku yg penuhh gas monoksida ni ha….hhehhe masih cuba mengisi rompong2 dicelah hati aku nihh…..berjaya la sket….hehe

Bila sebut pasal Cameron, aku teringat kasut kesayangan yang terpaksa berakhir disana…huhu mmg jodoh aku tak panjang ngan sepatu merah biru comel aku….dlm susah payah aku nk bersama dia..akhirnya terlerai di bukit tinggi sanun….huwaaaaa bad mood aku sekejap semalam…menitik air mata aku nak naik bas jalan2 ngan sume org smlm…redha la dengan apa yang Allah pinjamkan sementara kat haku tu……kuar airmata camno pun, x dapat jugak kembalikannya semula….huwaaaa
Bila pikir2 balik, banyak menda yg nk kena muhasabah balik….huhu dah macam housemate aku muhasabah diri lak…lps ilang kunci umah ngan laptop rosak, muhasabah sungguh cik wani kite tu…lps tu turn aku pulak pikir, mungkin kifarah atas apa sahaja perbuatan aku kot….ermm dalam sebulan nihh aku hilang dua barang kesayangan aku, dannn….entah laaa labuu

“Sesungguhnya, apabila Allah s.w.t. itu mengasihi seseorang hamba, Dia akan mengujinya. Dan apabila Ia mengujinya, sama ada dengan menurunkan penyakit dan sebagainya, Allah akan memberikan kesabaran. Dalam menghadapi cubaan seperti ini, kesabaran adalah paling utama. Sesungguhnya orang yang bersabar akan diberikan pahala mereka tanpa hisab (az-Zumar: 10).”
Sayyidatina Aishah pernah berkata, bahawa baginda Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: Tidak menimpa ke atas seorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri,ataupun lebih daripada itu, melainkan Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa. (Maksud hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslirn)

Dalam sebuah hadis lain Rasulullah s.a.w. juga pernah bersabda yang bermaksud:Rintihan orang sakit tercatat sebagai tasbih, kegelisahan dan jeritannya sebagai tahlil, nafasnya seumpama sedekah, tidurnya sebagai ibadah dan kegelisahannya,daripada satu,bahagian ke satu bahagian lain adalah bagaikan jihad kerana Allah s.w.t. dan ditulis baginya sebaik-baik amalan yang pernah dilakukan semasa sihat.

Tidak dinafikan bahawa setiap sesuatu itu berlaku, mempunyai sebab musabab,dan boleh dikaitkan dengan tingkah laku manusia, namun pada hakikatnya di sebalik fakta-fakta yang dapat diterima akal rasionalnya, qada’ dan qadar Ilahi itu mengandungi rahsia-rahsia Ilahiyah yang tidak difahami oleh manusia.

Dan ini lah yang cikgu belajar setakat hari ini….ermm cam lain macam cikgu idah ni skang, ulpss sejak berbaik ngan ustaz hamid nihh, den byk belajar ngan dio….hehehGPK HEM aku yang sempoii ni, byk ilmu dia, sikit sebanyak dalam gurau senda dia tu, ada teguran yg aku terima dengan hati yang sangat terbuka….heheh ….aiyooo tadik nk cite pasal kasut hilang jekk…ini yang aku tuliss..ermm lain macam tull nihh…ok adiosssss

ntah apa apa ntahh

Hurmm..salam buat semua…lamanya jemariku tak menari di ruang merah kesayangan aku nihh…bz mungkin…ermm apa lak yang mungkin, mmg pun sebuk bangat akhir2 nihh…..lgpun mood nk berpuitis xde lagi…hope semua sihat…

Skang aku masih di negeri 9, siapkan sisa2 kerja yg tertinggal b4 cuti sekolah nihh….aku nk tinggalkan negeri ni buat seketika, entah kenapa setiap kali melalui jalan ke sini, hati aku sayu jer…ada sesuatu yg susah utk aku suarakan, cuma mungkin hatiku yg berbicara ttg semua cerita disitu…keluar pagar sekolah melintas kedai makan tu pun boley buat aku termenung panjang….sengal betul rasa tu ek…sejak bila lahh ko jadik lemah nihh….haiyooo please la… jadik faridahanim yg dulu……..buang semua dlm sungai muar tu…hanyutkan aje….

Okehh buang sumer citer sedey sepanjang disini, coz lagi banyak perkara gembira dalam perjuangan di sini….seorang teman berpesan “Raihlah segala yang bermanfaat bagimu, mohonlah pertolongan dengan Allah dan janganlah bersikap lemah” dan seorang lagi berkata “Allah tidak memberi apa yang kita minta, tapi memberi apa yang kite perlukan”……so sebagai orang yg ada ilmu..cewahh byk la sgt ilmunya kan….kite cuba berubah menjadi yang lebih baik……walaupun tak mampu menjadi yang terbaik…..thanks to Anida, walaupun ko nakal ngan aku, tp kadang2 bila tengok muka ko dan bercakap ngan ko, hati aku jadikk tenang, toche2 utk sebulan yang sukar bagi aku nihhh….heheh aku sayang ko la gigi besar…haha jangan marahh ekk…..yang lain2 yang memeriahkan hidup aku disini..thank to u all, cuti skolah baek2 ekk…..next year wat propa baru lakk…buang sume cerita x best taon nihh dan kembali sbg cikgu yg cun taon depan ekk…..

Ok selamat bercuti utk sume cikgu2 termasuk lahh percutian aku as a teacher for the first time….betapa nikmatnya menjadi guru rupanya….baru aku tau bila aku sendiri yang merasai pengalaman nihhh…..Alhamdulillah, tak salah pilihan aku walaupun agak berat masa nak hantar resignation letter pada en azuddin dulu….dan selepas 8 bulan dlm dunia pendidikan, apa yg aku boleh kata AKU SAYANG ANAK – ANAK NAKAL AKU DISINI…..aku belajar mengenal manusia disini dan disini juga la, aku menjadi faridahanim yg tiada rasa syak wasangka dihati dan percaya kepada orang lain tanpa sebarang kompromi….ulpss tu bukan sifat asal aku, coz aku susah percaya orang lain, kecuali aku dh kenal lama ngan dia….dan rupanya hidup without suspicious memakan diri aku sendirikkk…soo, lps nihh mungkin aku beware ngan banyak perkara disekeliling aku….aku cuba dengar cakap anida, “TRY TO PREVENT, BUKAN AVOID”……..tengkiu gigi besarrr….muahhhhh nnt lps cuti insyaAllah jumpe lagi….aku doa kowang berdua masih ada disini…..aminn..hehe