Sunday, 20 May 2012

POMPEI

Camat malam…niat dihati dari awal pagi tadi nak siapkan skema jawapan perdagangan dan prinsip akaun form 4 ngan form 5 aku. Tapi hari ni kemalasan tahap gaban melanda diri. Yang aku nak buat tengok tv, tengok tv dan tengok tv..dan kerja aku hari ni tengok “The firm” dan “Law & Order” dan layan CSI..(yg ni every week aku layan since 2005 lagi….gila CSI..ngeh3)

Baru abes melayan cite volcano dan aku belek2 file lama masa kije ngan Azuddin dulu….jumpe file related ngan volcano yang aku simpan dan tulis….erm..dulu salah satu cita2 aku nak jadik penulis, tapi kerana kemalasan dan kekurangan waktu (akibat siang malam mencatat nombor utk akaun dan audit shj) impian tu terpaksa aku lupakan..huhuhu..tapi tak pernah menyesal pun, kerana aku bahagia buat apa yg aku suka…hehehe

Okeii..lets talk about POMPEI..sebuah negara di Italy yang penuh dengan kecantikan landscape dan muka buminya…keindahan yang dicemari dengan perbuatan hina manusia ketika itu…penduduknya tak ubah seperti ummat Nabi Luth…jom go through cite dia ek…toink3

Mengikut para sejarahwan, Pompeii adalah antara bandar metropolitan yang maju daripada segi peradaban,senibina, budaya dan sosial di Itali. Akan tetapi, sangat mundur daripada segi moral dan agama.! Masyarakat Pompeii bergitu terbuka dalam mengamalkan cara hidup. Tiada penghalang bagi mereka untuk melakukan sesuatu yang mereka suka. Semuanya adalah baik bagi mereka meskipun menyalahi norma masyarakat.
Apa yang berlaku di Pompeii hingga menghilangkannya dalam peta dunia pada 79AD? Ulpsss ape plak AD tu kan? Ermmm AD ialah “Anno Domini” yg bermaksud “Tahun Tuhan Kita” kalau nk kira ermm tahun selepas kelahiran Nabi Isa..whoaaa sejarah sket ek…terror dr ckgu Tawarikh form 4..hahhah jgn marah Ajiji..hahhah

Okeysss…..Watak pentingnya ialah, Gunung Vesuvius berada hanya tidak sampai 100km daripada pusat bandar Pompeii. Masyarakat Pompeii menganggap Gunung Vesuvius sebagai pelengkap landskap hebat Pompeii. Tiada seorang pun di antara mereka curiga dengan kelibat Gunung Vesuvius yang bagaikan memerhati galagat masyarakat Pompeii dalam diam.

Pada 79AD, bagaikan melepaskan kemarahan yang telah lama dipendam, Gunung Vesuvius telah meluahkan bertan-tan debu beracun ke arah Pompeii dan bandar jirannya, Herculenium.

Peristiwa itu menyebabkan masyarakat Pompeii menjadi kelam-kabut. Hasil arkeologi pada tahun 1748 telah menemui beratus-ratus mayat yang terawet kemas di dalam timbunan debu-debu beracun daripada Gunung Vesuvius. Pelbagai reaksi akhir dipamerkan. Malah terdapat mayat yang menunjukkan reaksi begitu mengerikan termasuk satu mayat anjing yang terawet seakan-akan mengelupur kesakitan sebelum menemui ajal. Anjing itu tidak sempat dibukakan ikatan mungkin kerana tuannya terlampau tergesa-gesa untuk menyelamatkan diri.

Tiada apa yang mengejutkan melainkan penemuan banyak pasangan mayat yang terawet sedang melakukan persetubuhan. Dalam satu penemuaan lain, ahli arkeologi menemui pula posisi mayat dalam persetubuhan luar tabii. Ini membangkitkan kisah misteri di sebalik tragedi 79AD.

Masakan tidak, tragedi ini adalah mirip tragedi yang berlaku pada kaum Nabi Lut A.S di Sodom dan Gomorroh dan kaum-kaum lain yang dihapuskan Allah swt seperti yang terdapat di dalam Al-Quran.

Apa yang lebih mengejutkan adalah penemuan mayat-mayat seperti sedang menikmati juadah seakan-akan mereka tidak sedar bahawa azab seksa sedang menghambat mereka. Sangat aneh dan takjub. Itulah sahaja ungkapan yang sesuai untuk digambarkan.

Dalam firman Allah swt:
Dan amatlah banyaknya kaum-kaum kafir yang Kami telah binasakan sebelum mereka engkau tidak menyedari ataupun mendengar suara yang sayup bagi seseorangpun dari orang-orang yang telah dibinasakan itu.(Surah Maryam ayat 98)


Selain mayat-mayat yang terawet, bangunan-bangunan di Pompeii seperti dipelihara kemas. Allah swt Maha Mengetahui. Allah telah membiarkan ia terpelihara bagi merakamkan kehidupan sebenar di Pompeii pada ketika itu. Penemuan ahli arkeologi mengenai ukiran mozek berunsur erotik dan prostitusi telah membuatkan ramai cendiakiawan agama terpaku seketika. Berginilah agaknya harga sebuah kemodenan.

Bayangkan bagaimana murkanya Allah swt kepada masyarakat Pompeii. Mereka telah melampaui batas-batas norma masyarakat malah tidak teruk kalau dikatakan mereka telah melepasi tahap kejahilan masyarakat Lut. SubhanaAllah. Pompeii dikatakan musnah dalam masa hanya satu malam. Kelaziman yang berlaku sebelum satu-satu azab menimpa umat manusia, akan diutuskan oleh Allah swt untuk memberi peringatan. Dan azab yang berlaku biasanya hanya satu malam sahaja. Ini terjadi kepada peristiwa Nabi Lut as dan Kaumnya, Nabi Saleh as dan Kaumnya dan banyak lagi Rasul-rasul lain…

Orait…esok nak skul…makanya, jika tidak mahu kesiangan esok, tidurlah Faridahanim…heheh awal lagi ek…AXN tgh show “The Firm” lagi…ok nak layan jap…tetiba aku melayan cite cenggini kan..ermmm mesti ada sebab kan….yup, nk mencari keadilan dlm dunia sekarang amat lah sukar, jadi kita perlu cara utk terbaik menyelesaikannya secara bijak, tanpa menyakitkan org lain..whoaaa blh ke org lain tak sakit? Sakit aku pun belum sembuh lagi nih…dan selepas ni aku akan rajin berjalan2 di mahkamah sbb nk tengok berapa ramai lagi penipu yang akan menang disana, dan berapa ramai lagi peguam Islam yang sanggup bersekongkol dgn mereka atas nama tanggungjawab dan duit…ok selamat malam semuanya..muahhhhh

Friday, 18 May 2012

~~Kisah Keadilan Dunia....Ada Ke??~~

~~hari ini mereka membuat kami rasa begini~~
Assalamualaikum…Salam Penuh Rahmat untuk semua umat Muhammad di hari Jumaat yang sangat mulia ini. Moga semuanya berada didalam lindunganNya selalu. Amin..

Usai solat subuh tadi, aku terus bergerak ke hospital menyelesaikan urusan insan tersayang yang aku jaga sejak lahirnya kedunia…Selesai semuanya aku bergegas ke destinasi kehakiman, mahkamah dunia mendengar keputusan yang sangat menyakitkan hari ini. Maka hari ini, barulah aku faham tidak pernah ada keadilan dalam undang2 dunia kerana pemutusnya adalah manusia biasa seperti aku yg serba kekurangan. Dan aku mengerti huru hara yang berlaku did lm dunia ini, kerana ketidakadilan yang diberikan kpd mereka…sebab tu kite tgk demontrasi penyokong anwar Ibrahim di sana sini menentang kehakiman, kerana bukti itu boleh kita cipta….ulpsss aku bukan penyokong PKR ek, apatah lagi mana2 parti politik sbb aku berjuang utk mereka yg sepatutnya shj…

~~yeah-yeahhh kami berjaya menjadi penipuuuu~~

Tapi hari ni, Jumaat yang sangat mulia ni, aku dan kami (word yg sepatutnya keluar) merasa sangat teraniaya….titisan air mata kami hari ini kerana terkilan, kptsn yg diberikn berdasarkan fakta yang dicipta….Tahniah aku ucapkan kepada dua orang yang akan aku ingat sampai bila2…tahniah sgt2 kpd Dalina dan Khairul (pertama kali aku mention nama mereka dan kes disini) kerana kejayaan kamu menampilkan enam saksi palsu untuk kami. Demi Allah, enam saksi kamu tidak mengeluarkan kata2 yg benar sepanjang sesi biarpun selepas mereka mengangkat sumpah…apa sgt lah sumpah di mahkamah kan…ehhe dan demi tuhan selepas kptsn diberikan kpd kami hari ini, aku merasa teraniaya….dan ayat pertama yg aku keluarkan kpd Dalina aku maksudkan dari hati…”tahniah atas kejayaan kamu, tapi mulai hari ini, apa saja kesakitan yg kami rasa, kesusahan yg kami tanggung, org yg membuat kami rasa begini, akan merasai lebih berat dari apa yg kami hadapi, aku tidak akan redha pada kesakitan yg kamu berikan kerana 6 org yg memberikan ucapan palsu itu, dan setiap sen yg mereka ambil dari kami tidak aku halalkan sehingga kering darah mereka” aku tidak diajar berdendam, apatah lagi membenci sesama manusia…rakan2 yg kenal aku tau, marah aku selalunya tak akan lebih dari 3 hari….itu aku….tapi hari ini, demi Allah, aku tak membenci, aku tak berdendam, tapi hanya Allah yang tahu…dan hanya Allah yang mampu memberi Nur kpd mereka atas apa yg mereka lakukan…

Jadi hari ini, aku mempertikai suatu keputusan, cuma kami belajar redha pada ketetapan Allah. Mencari hikmah yang tersembunyi untuk kami. InsyaAllah, ada jalannya walaupun jawapan itu mengambil masa yang lama. Teringat perbualan dengan rakan seminggu yang lalu. “Malaysia mengamalkan undang2 cara Islam, setiap apa keputusan mesti berdasarkan Islam” dan aku balas “ Yup, undang2 Islam diperuntukkan disini, tapi pengamal undang2 itu sendiri yg tidak mengamalkan Islam itu sendiri.” Dia pandang aku dgn senyum yang nak tak nak aje, coz dia pengamal undang2, so dia akn menegakkan apa yg diusahakan. Cuma soalan terakhir aku kat dia yg xde jawapan “ S___, u tak takut ke kerja nih, sblh kaki u dh ke neraka, kalau u salah buat kptsn, u takkan mampu ubah semula” dia cuma diam…..dan hari ni, rakan dia menerima tempias penipuan manusia…..aku menangis….kami menangis….tapi takkan mengubah apa pun….tapi seperti yg aku bgtau tadi, mahkamah dunia takkan standing mahkamah Allah, jika hari ini kamu menganiaya kami, ia akan kembali semula kepada kamu…cepat atau lambat sahaja….dan petang tadi, aku mengintai data Bukit Aman, sebesar mana perkara yg kamu berlapan sembunyikan dari tatapan umum, jika tiba masanya Allah nk tunjuk, kamu akan merasainya…dan aku harap data tersebut tak dimanipulasi pihak berkuasa, kerana dunia materialistik sekarang mampu ditumpaskan dgn menggunakan duit shj, bukan lagi hukum yg berlandaskan Quran…..walaupun apa yg kamu berikan kepada kami hari ini, tak mampu ditarik balik, kami maafkan kamu, tapi seperti apa yg aku katakan awal tadi, kesakitan kami rasai, akan kamu rasai lebih dr yg kami lalui mulai hari ini……..

Firman Allah swt dalam Surah Az-Zalzalah ayat 99:7-8 maksudnya: Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya. Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya pula.