Sunday 7 October 2012

Kisah Kelas Dua Hari Ini

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...Semoga Allah Menyelamatkan dan Memberi Kesejahteraan Kepada Kamu....Dua makna bagi permulaan kata-kata bagi kita sebagai hambaNya untuk setiap permulaan sesuatu...Bismillahirrahmanirrahim Dan Assalamualaikum....

Sengaja memulakan bicara kata dengan maksud ayat, kerana kelas selama dua hari ini,memperkenalkan aku dengan pelbagai ragam manusia....Maka untuk mengingatkan diri sendiri betapa ilmu didada masih lagi kurang, sentiasa la perbaiki kelemahan diri Norfaridahanim oiiii....Petang tadi class tamat agak lambat, dengan kerenah orang yang entah apa2 pada aku....Dalam hati membebel sakan, teman2 disisi sudah menunjukkan muka comel dorang tanda protes dan nak marah....Raihan dah buat muka kerut sejuta dahh, Wan Lijah dh start pening kepala, Ghah membebel-bebel sorang, yg paling aku risau azreen, datang angin kus-kus dia karang, mau kena belasah budak2 tu,....hahahahah last2 utk legakan hati yg memang tgh panas, kitorang moved la kedepan sket supaya tak berlaku adegan drama swasta ngan telenovela kt dalam dewan tu...

Manusia mmg mcm2 kerenahnya....tp dua hari ni memperkenalkan aku pd org yg dikurniakan Allah otak yang sempurna tapi kosong...Talk talk..and talkkk..But some people without brains do an awful lot of talking, don't they?? Please la people, mmg tiada yg sempurna, tapi jgn memperbodohkan diri dgn bercakap dan berlawan cakap tanpa ilmu...aiyaaaaa stress aku...Last class aku ptg tadi berkaitan dgn Law, and of kos ngantuk camne pun aku tahankan jugak mata nk dgr....everytin bout law mmg aku suka, except yg berkaitan mahkamah...polis...sprm...dan seangkatan dgnnya, itu mmg aku paling tak suka dan jarang nk amek tau...turn left turn right up and down, mengingatkan aku ttg byk perkara tak menarik, undertable, corruption, double faces, kawan makan kawan...macam2...so i hate that....tapi kalau LAW lain, no problemooo...my pebret..since di UPM, dua2 class law aku terbaekk...tak pernah memonteng class law aku, rasanya lecturer aku Tengku Naufal tu, tak pernah la tgk kt nama aku tu yg tak ber"sign" dlm attendance class....minat pd kes2 dan cara menyelesaikan semua menda tu, buat aku rajin study, satu lagi aku minat nak tau apa kesannya if tak berjaya dlm case tu....so company law, business la and family law mmg haku score terbaekk la...tapi ptg tadi bila org ganggu focus aku time org tu tgh sebut psl family law, mula la nk marah jek..

Kamu mengganggu focus sy..menciiii....Maaf, bukan nak merendahkan sesiapa, sbb aku pun ttp dan masih belajar....tapi mungkin agak terkilan melihat orang berbangsa Melayu apatah lagi beragama Islam, tidak tahu tugas2 malaikat apabila ditanya...tidak tahu apa itu hukum utk sesuatu permasalahan, dan apabila ditanya berapa rukun solat, dia dgn laju jawab ada 5, sedangkan ada 13 sepatutnya...menggeleng kepala sambil menarik nafas...Kalau anak murid aku confirm aku tarik telinga dahh...tapi ni majoriti sebaya aku dan ada yang lebih dari aku usianya...Terfikir inikah mereka yang akan mendidik bakal zuriat kita kelak, tidak cuba mendidik diri berubah menjadi imam kepada keluarganya...Ya Allahh takut memikir masa depan nanti...Eh eh apa kaitan pulak nihh....bercampur aduk isu class yg aku attend dua hari nih.....conclusion yg aku dan rakan2 buat (cewahhh mmg hobi tgk org kt dlm dewan tu kan, wpun ktorg tido, men game, makan, novels dan segala mcm) betul la...ada beza org yg berilmu dgn yg tiada ilmu, ada beza org yg ada otak tapi berisi, dgn org yg ada otak tapi kosong...( maaf bkn nk menghina sesiapa) cuma bila mereka yg tidak berilmu mempertikaikan ttg hukum dlm al quran dan hadis, serta mempertikaikan kenapa Nabi kita blh buat itu dan ini sedang kita tak boleh buat, itu aku panggil tak berakal nama dia....nasib baik la speaker aku hari ni mampu jawab dgn berhemah dan senyuman berserta dalil yg terbabit...mulut laju jer dh tadi "tlg la abg, blk pergi carik ckgu, bukak kitab baca buku, baru gaduh pasal hukum"....ermm entah laaaaaa....kamu jgn jadik camtu pulak cik ida...belasah nnt..hehee

ermmm.....ontah laaa....balik td dlm keadaan penat...letihhh..ngantukkk....sume mcm2 rasa ada.....tapi nk tido mata tak la plak nk tutuppp.....owh next week my students start PMR dan final exam...so cikgu doakan kejayaan mengiringi kamu dunia dan akhirat...semoga menjadi anak yang terbaik kepada ibubapa, tidak lupa diri dan menjadi yang terbaik selepas ini.....dan esok aku nk tengok ket, berjaya tak budak2 form 4 aku tu submit kerja kursus akaun aku tu......selagi tak tertekan, selagi tu jer la korang itik gembo gembo je kan.....

okaiiiii....camat malam sumer

No comments:

Post a Comment