Tuesday 24 July 2012

tinkin bout memory

Assalamualaikum dan selamat malam……heheh kerajinan di malam2 hari menarikan jemari di keyboard yang ada habuk sket nih…hahaha pemalas tul nak lap ek..Alhamdulillah, dah selamat semua orang berbuka puasa untuk hari ke-4 dan malam ke lima nihh….dan kat area umah aku nih meriah terawihnya..maklum ler, yang tua2 lagi ramai dari yang muda, mana tak meriahhh macam2 menda blh dengar bila dorang bersembang…ulpsss bukan mengumpat ek, Cuma cite2 dongeng rakyat jek…

Dua hari ni kat skul metin ngan taklimat jer…penat tapi aku tak dapat focus pun….baru tau my principal ada mention nama aku masa tgh cite pasal kes perdagangan aku tu…hehe punya la semangat bersembang, tak pasan dunia lain pun…tadik pun sama, aku buat lagi perangai semalam…sah la, masa bulan pose aku mmg takleh dgr mesyuarat, kije aku wat kang, nak nyembang ajer…huhuhu sowi la yer

Baru jer berbual dgn sahabat lama, sejak masing2 bawa diri mencari rezeki mmg lama giler kitorang tak jumpe…dulu zaman kecik2 sama2 jalan kaki nak g sklh agama ptg2 (ermm jalan kaki ke naik basikal ek??)….tgk mood, kdg2 nak jalan kaki kitorg jln kaki, klu nak ponteng skolah nak balik tgk “Moero Attack” “Gaban” “Satria Baja Hitam” ke “Dewi Sakti” ked an ntah macam2 cite yang mengganggu minda kitorang time kat skolah agama dulu, so kitorg akn nek beskal…reason dia…heheh senang nak melarikan diri balik ke rumah nk tgk tv….time rehat kul 4.30 jek, kitorang mencabutkan diri balik, sampai one day Arwah Ustaz Muhaillid (ustaz terbaek aku yg sgt penyayang yg ajar kitorg tauhid smpi aku grad darjah 6 la) dtg la tanye apsal tiap2 ptg hilang manjang, nak2 kalau time class bahasa arab ngan fiqh….kihkihkih…bukan tak sayang kat ustaz rusli tu, tapi jiwa budak2, tgh semangat lagi nak bersukaria…sampai mak aku libas ngan getah paip la masa aku duk atas pokok rambutan intai2 tv dlm rumah nk tgk cite tuh…..dpt pulak adik yg sporting tlg bukakkan chanel akk kesayangan dia nih…hikhikhik

Kalau sebut pasal sklh agama mmg kerenah tak pernah abes kat sana…rindunya pada laksa ngan kuih karipap yang ummi buat, dan hobi kitorang tiap2 petang bila balik sklh singgah kat tepi padang bola, tgk org men bola then jalan senyap2 ket kat dusun tepi tu, menciluk air kelapa muda ketua kampung aku dulu…..sampai xde buah la kelapa tu kitorg buat…..blh lak buat sume sendirik tu, panjat sendiri, pecahkan kelapa ngan mkn isi dia ketuk kat pangkin tepi pokok tu aje….haiyaaa sgt kritikal dulu…tu belum cite melepak kat kebun belakang umah yana, makan buah-buahan tempatan kat dusun Pak D___....lagi teruk, sampai terpaksa nyorok kat dlm longkang berair kt tepi kubur tu la dulu kitorag nih….huhuhu kalau mak aku tau, mau kena libas lagi tu….tu hobi paling tak leh lupa dan saban hari yg kitorg buat masa pegi dan balik sklh agama…..kihkihkih geng2 sume nakal2 belaka….tapi tu dulu, zaman lum cukup umur, baru darjah 4 ngan 5, nakal sangat lg…tapi kitorg dh mintak maaf kat tuan2 dusun tu, terutama tuan dusun kt kubur tu, dia senyum jer masa kitorg mintak maap tem raya tu, dh sklh menengah baru berani mintak maaf…, lum kira nasi lemak kat kedai pak cik ripin yang kitorang amek, maklum la kedai tu jarang ada org nk jaga, amek nasik lemak dia yg mmg terkenal sedaonya dulu, bwk g skolah, makan dgn riang rianya….tapi tak bayar masa amek tu, esok lusa dtg kedai tu lagi tinggalkan duit kat tepi meja tu, konon2 kitorang bayar utang la….owh2….nakal berhemah lagi laa ktorg dulu, hahah rindunya zaman dulu2….

Tak sangka pulak, malam2 ramadhan ni mengimbas kenangan kami bersama lebih 20 tahun dulu…huhuhu tgk angka dh sangat banyak tu, dulu masa menulis di sekolah tak pernah guna jarak umur yang besar tu…..apapun semoga kami semua bahagia walau dimana sahaja kitorang berada….jarak yg sgt jauh tak akan pernah memisah persahabatan yang terbina sekian lama….seperti mana kerinduan kepada mak, abah, abg dan adik2 ku, begitulah kerinduan kepada mereka yang pernah hadir dalam hidupku sepanjang usia ini…..time2 puasa ni bila terpandang parut kat tepi dahi nih teringat adik aku yang tolong cucuhkan bunga api dia kat kepala aku nih, dia jugak yg tolong cucuhkan kat perut dik ja’a aku tuhh…hehe semuanya memori…”kenangi yang dulu, hargai yang sekarang, kerana ianya sukar di ulang”…..Selamat Berpuasa…muahhhhh

No comments:

Post a Comment