Tuesday 25 September 2012

Bila Gugurnya Sehelai Daun Itu....

Assalamualaikum...In The Name Of Allah The Most Gracious And The Most Merciful...Salam Penuh Kasih Sayang...blink3 (otak sangat kosong malas memikirkan apa2)
Hanya kerana merenung pasu bunga di sisi katilku...dan di meja itu ada sehelai daun ros yang hampir kering..Aku pegang dan.....otak laju berfikir tentang banyak perkara...selalunya bila badan tak berapa sihat, aku malas nak fikir tentang banyak perkara...tapi sehelai daun ni membawa beribu maknanya saat ini...
Gugurnya sehelai daun ini, bermakna terpisah lah ia dari tangkai berduri yang sentiasa melindunginya saban hari....terpisahlah dia dari wangian bunga yang setiap saat mengharum disisinya....terpisah lah dia dari segala apa yang menjadi miliknya....sama seperti kita....saat ajal datang memanggil, terpisah lah kita dari semua yang kita miliki, benci atau pun yang kita sayang, maka tinggallah semuanya..Kita tak akan pernah tahu bila, dimana dan bagaimana ajal kita, Adakah saat kita mengetahuinya, kita telah bersedia untuk melaluinya dengan tenang dan redha, Redha kerana nama kita yang tertulis pada dedaunan di Arash yang akan gugur akhirnya...Mampu ke melalui semuanya bersendirian kini?


Takziah buat seorang sahabat, atau mungkin lebih dari seorang sahabat, kerana padanya selalu aku khabarkan kisahku.... saat aku ketawa gembira, apatah lagi kisah airmata saat aku hiba dan kecewa...Pemergian bonda tercintanya petang Jumaat lalu, kehilangan yang besar untuk dirinya...Aku faham...Air tangan bondanya pernah mengisi perutku saban waktu dulu...Ermmm bila tiba-tiba tekak aku nak makan roti jala jer, laju jer kaki aku melangkah masuk ke biliknya, takde nak ketuk-ketuk pintu dah jumpe manager aku yang sorang ni...tetiba duduk senyum2 depan dia "Encik Ju, aku  teringin nak makan roti jala, apa kata suh mak ko masak esok"...hehhhe..."Mak aku masak time spesel jek cik ida oiiiiii"...bingit telinga aku nk dengar dialog tu.....tapi at least aku dpt mkn jugakkkkkkk...ngeh3...ermm itu zaman aku jadik auditor dulu la, zaman segala macamnya malas aku nak buat, sumenya main order free jek...tapi before pemergian arwah, sempat juga la kami bercerita ttg arwah, kalau tak langsung aku tak tau dia sakit....Moga Roh bondamu tenang dan aman disana, bersama golongan soleh..Aminn
Ermmm....sebut ttg kematian, teringat kisah satu hari di sebuah hospital...Selepas dua hari warded, dia dah tak tahan nak buat macam2 yang dia selalu buat...lappy dah on off banyak kali, segala cerita dah abis tgk dlm hard disk.....dah bosan dgn doktor yg senyum2 masa pegang tangan nak suntik amek darah, wahh dia ingt tak sakit masa cucuk tu....adengan pusing kanan kiri, bangun duduk tak berapa blh tido kat atas katil hospital, bunyik macam2 la....ntah hape2 lagi la alasan yang hati dia bagi masa tu....maka saat ucapkan selamat tinggal pada katil tersayang, mari melarikan diri dari sepital....tanak masuk hospital lagikkk...padahalnya alasan lari hospital, bukannya apa pun, dah bosan....nak buat kerja jugakkkkk....."degil" ayat tu memang terbaik masuk gegendang telinga dia masa tu....wahhhhhh sedapnya cakap...bapok bosannya duduk situ org lain tanak amek kira...Itulah, masa Allah bagi berehat, sebok nak buat kerja itu ini, bila tgh penat kerja, masa tu la sebok berdoa, nak berehattt yo la...itu la dia pada suatu hari....sape dia tu? heheheh cik ida sengal laaaaa......dh degil, bila nak baek sakitnya kan...hehheh

Eh..eh apa kaitan dgn daun tu pulak ek...entah, tapi dalam seminggu ni memang teringat tentang mcm sesuatu....berkaitan dengan gugurnya sehelai daun itu....Andaikata namaku yang tertulis, saat itu aku pun tak pasti apa perasaanku.....dan bila teringat kisahku di hospital duluuuuuuuuuuuuu....hehhe mcm lama sgt kan ..entah2 baru 2 3 jam lepas jek melarikan diri...masa tu la terbayang banyak perkara.....apa yang akan aku buat..apa yang akan aku bawa.....apa yn akan aku tinggalkan....segala macam....tapiiii bersediakah aku? Bersedia atau tidak, bila namaku telah tertulis, maka lakukan lah yang terbaik sebelum ajal menjemput dan semoga selamat mereka yang akan aku tinggalkan.

No comments:

Post a Comment